Telia TeleQ
Telia TeleQ tar hand om de inkommande samtalen och
bokar automatiskt en tid då någon hos er kan ringa tillbaka. Du
slipper stressas av ständigt ringande telefoner och av irriterade
patienter eller kunder som väntat för länge i telefonkön. I
stället kombinerar du telefonsamtalen med dina övriga uppgifter
– på dina egna villkor. Resultatet är bättre kundservice och
ökad effektivitet. |

|
Stoppa telefonstressen
Arbetar du på en sjukhusmottagning, vårdcentral, veterinärklinik,
orderavdelning, serviceverkstad eller kundtjänst? Då vet du hur
stressigt det kan vara när telefonen ringer stup i ett. Du hinner inte
avsluta det senaste ärendet innan du har nästa patient eller kund på
tråden. Och den personen är kanske redan irriterad, efter många
uppringningsförsök eller lång väntan i telefonkön. Låt i stället
Telia TeleQ ta hand om de inkommande samtalen och automatiskt boka en tid
för återuppringning, så tystnar telefonerna.
Ring tillbaka med ett enda klick
Så här går det till att ge bättre service med hjälp av Telia
TeleQ:
• TeleQ besvarar samtalet och ger en enkel instruktion till den som
ringer att knappa in eller tala in sitt telefonnummer.
• TeleQ räknar ut en lämplig tidpunkt när någon hos er kan ringa
tillbaka. Beräkningen baseras på det schema som ni matat in.
• TeleQ ger ett klart besked "Vi ringer upp dig på telefonnummer
08-12 34 56 omkring klockan kvart över tio!"
• Samtalet kommer upp som en rad i TeleQ-fönstret på din bildskärm
• När det är dags att ringa tillbaka klickar du på den aktuella
raden. TeleQ slår automatiskt det lagrade telefonnumret och kopplar fram
samtalet till dig.
Bättre arbetsmiljö
Med Telia TeleQ slipper du ta till telefontider som begränsar
patienternas och kundernas möjlighet att nå fram. Låt dem ringa när
som helst! Sedan styr du återuppringstiderna på ett sådant sätt att du
kan kombinera telefonsamtalen med dina övriga arbetsuppgifter – utan
otrevlig stress. Skärmbilden ger dig hela tiden all den information du
behöver för att ha full kontroll över läget. Du ser tydligt vid vilken
tid ett samtal ringdes in, när tillbakaringningen är schemalagd, om den
uppringande har lämnat ett röstmeddelande och mycket annat. Eftersom
Telia TeleQ är ett modernt Windowsprogram är det enkelt att hantera,
vare sig du använder musen eller föredrar kortkommandon via
tangentbordet.
Frigör resurser
Telia TeleQ avlastar både telefonisterna och växelutrustningen. Tack
vare att systemet tar hand om samtalen så effektivt minskar telefonkön
radikalt. Avskaffar du dessutom telefontiden kapar du den tillhörande
trafiktoppen och sprider ut samtalen jämnare över dagen. Även i
kärnverksamheten ökar effektiviteten. Du och dina kollegor får mer ur
händerna när ert arbete inte längre rycks sönder av ringande
telefoner.
Idel nöjda patienter och kunder
I en rad enkäter ger patienter och kunder som utnyttjat Telia TeleQ
ett samstämmigt överbetyg till lösningen. Ca 95 % av de tillfrågade
anger att de har fått tydlig information när de kommit fram, att
återuppringningstiden har passat bra och att servicen blivit bättre.
Funktioner
Ett urval av funktionerna i Telia TeleQ:
• Ta emot samtal och meddela den uppringande en tid när ni ringer
tillbaka – helt automatiskt.
• Ring utgående samtal med ett enda musklick.
• Låt patienter och kunder tala in meddelanden som du lyssnar av innan
du ringer tillbaka.
• Logga alla samtal så att du kan se när de ägde rum och vem som
ringde.
• Skriv ut de samtal som finns i en kö eller i samtalsloggen.
• Lägg automatiskt tillbaka återuppringningar där ingen besvarade
ditt anrop, så att du kan göra ett nytt försök senare.
• Ta bort eller lägg in samtal manuellt i kön.
• Skriv in minnesnoteringar till ett samtal före återuppringningen så
att du inte riskerar att glömma bort information.
• Koppla ihop köer så att de kan bevakas parallellt av en enda
medarbetare.
• Ställ in individuella öppettider per kö och veckodag.
• Styr själv hur många samtal du vill ringa mellan olika
tidsintervaller, exempelvis 08.00–09.00, 09.00–10.00 osv. Du kan
också korrigera angivet antal under dagen.
TEKNISKA FAKTA
Telia TeleQ har två komponenter:
• En applikationsserver med ködatabas och katalog för
inspelade meddelanden
• Ett klientprogram som installeras i arbetsplatsdatorerna.
Applikationsservern och arbetsplatsdatorerna ska anslutas till ert lokala
nätverk.
Varje anropsnummer till svarsstället motsvaras av en kö i servern. Varje
kö har en eller två analoga anknytningar som kopplas till
talsvarssystemet. Normalt räcker detta, men vid behov kan man förse en
kö med ännu fler anknytningar.
Systemet är alltså mycket flexibelt och ger möjlighet att omkonfigurera
teknik och serviceresurser på ett optimalt sätt.
Krav på ert lokala nätverk
Ethernet eller IBM token ring. Paketprotokoll: IPX/SPX, TCP/IP eller
NETBEUI Novell NetWare 3.12 eller Microsoft NT 4.0 eller senare.
Krav på er arbetsplatsdator
PC 486 eller senare. 16 Mb primärminne (RAM). 5 Mb ledigt
hårddiskutrymme. Ledig PCI-kortplats för ljudkort.
|